Een brug is een vaste of beweegbare verbinding tussen twee punten die gescheiden zijn door een overbrugbaar obstakel. Dit obstakel kan water zijn, maar ook een weg, spoorlijn of een ravijn. Binnen de golfsport kan een brug ontworpen zijn om werkverkeer en/of golfspelers te dragen, al dan niet met een buggy, handicart of trolley.
Is er sprake van een verbinding tussen twee punten onder een obstakel door, dan spreken we van een tunnel of viaduct (onder bv. een weg of spoorlijn door).
Welke relatie heeft de brug, tunnel of viaduct met de spelregels? Graag verwijzen wij hiervoor naar de meest recente Golfregels en Amateurstatus Regels van de Nederlandse Golf Federatie of naar Rules of Golf and the Rules of Amateur Status.
Verwezen wordt naar:
Deel II Definities:
Obstakels – Obstructions
Zie ook Baan
Afhankelijk van de plaats waar de brug ligt, kan de functie van de brug meerledig zijn voor wat betreft de gebruikers. Mede hierdoor wordt de techniek, de constructie en de zwaarte van de toe te passen brug bepaald. Het spreekt voor zich dat een brug die door baanpersoneel en eventueel agrariërs uit de buurt gebruikt wordt om met gereedschap en materieel over te steken, zwaarder van uitvoering zal zijn dan die waar alleen lopende golfers passeren. Er zijn ook clubhuizen die bereikbaar zijn via een loopbrug of plaatsen waar de eerste hole bereikbaar is via een tunnel onder het clubhuis door. Zo ook zijn er clubs waar de drivingrange bereikbaar is via een viaduct of tunnel.
De tunnel of viaduct is op sommige golfbanen een mogelijkheid om een pad, een weg of spoorlijn, niet gelijkvloers te kruizen en soms ook voor meerdere gebruikers toegankelijk.
Ook zijn er geknikte bruggen, met schuin op- en afloopdeel. Voor gebruik door materieel van greenkeepers, is de hellinghoek of de graden van de boog belangrijk.
Er zijn hier en daar kleine bruggen in gebruik, waar de toegang uit een trap bestaat en waar de golfer alleen met tas of stok toegang heeft.
Foto's hierna: Duikers van rechthoekige betonelementen of ronde buis in diverse diameters.
Bruggen kunnen een- of tweezijdig zijn voorzien van een leuning, een ketting, touw of muurtje, van een beperkte afrijbeveiliging en van antislipprofiel of extra materiaal tegen uitglijden.
De tunnel of het viaduct kan rechthoekig van vorm zijn of rond, opgebouwd uit betonelementen of van staalplaat. De vloer is dan vaak ook van beton, bestraat of ook wel onverhard gelaten.
Bruggen kunnen opgebouwd zijn uit beton (gewapend of voorgespannen), metselwerk, metaal (staal of gietijzer), hout of combinaties hiervan. Recentelijk is de lichtgewicht, composiet golfbrug geïntroduceerd. Een brug die vele keren sterker zou zijn dan staal en vele keren lichter dan beton, veilig, onbrandbaar, onverslijtbaar en geen enkel onderhoud nodig heeft.
Een brug bestaat uit twee delen:
Van invloed hierop zijn de gelijktijdig over te brengen hoeveelheid gewicht van mens en/of materieel en vracht en/of dieren (op bergbanen worden in bepaalde seizoenen wel geiten, schapen of koeien gehoed), de breedte, de trillingen veroorzaakt bij passage en de verplaatsingssnelheid over de brug.
Hieronder enkele vormen van een metalen (loop)brug.
Ook de lengte van het te overbruggen obstakel is van invloed op de constructie. Een brug over een greppel, sloot, beek of vijver zal anders van uitvoering zijn dan over een kanaal, rivier of (deel van) een meer of over een ravijn.
Foto 1, 2 en 3 hierna: Het te overbruggen water of waterhindernis kan bv. een watergoot zijn, een waterplas of een bergbeek.
Het komt voor dat bruggen een naam dragen, in relatie met de omgeving of bijvoorbeeld opgedragen aan een persoon.
Tunnels en viaducten liggen vaak in een dijk- of grondlichaam en zijn alleen aan de in- en uitgang benaderbaar. Ze zijn dan aan de voor- en achterzijkant omgeven door een al dan niet begroeid talud. Dat talud kan ook verhard zijn, als bescherming tegen erosie. De opbouw van de tunnel en viaducten bestaan in de bekende gevallen bij golfbanen, uit segmenten van beton of staal. Dit kan zijn rond, halfrond, vierkant of rechthoekig.
Foto's hierna: Tunnels en viaducten worden toegepast voor vrije passage onder wegen en spoorlijnen door.
Ons beperkend tot de bruggen op de golfbaan, zien we vaak een brugdek van losse of vaste plankdelen, van metaal, beton of soms geasfalteerd. Bruggen met duikers onder de grond, hebben vaak een doorlopende constructie van het passerende pad of wegdeel.
De vloer van de tunnel kan bestaan uit het materiaal van de opbouw, bv. beton, of uit erin aangebracht wegdek (bij ronde stalen opbouw), geheel of gedeeltelijk bestraat of onverhard gelaten.
Op zoek naar een constante hoge kwaliteit van elk brugonderdeel, bestendigheid tegen weersinvloeden, beperking van onderhoud, langere levensduur en winst voor het milieu, is de glasvezelversterkte polyesterbrug geïntroduceerd.
Verkregen via een specifiek proces dat pultrusieproces wordt genoemd met hoogwaardige composietconstructies. Bekend in deze zijn de zgn. BIJL bruggen, zowel bolle als vlakke bruggen, groot en klein, voor lange of korte overspanning.
Naast dat het toegepaste materiaal UV-bestendig is, is het ook ongevoelig voor schimmels, mossen en rot, iets wat we op de golfbaan toch regelmatig aantreffen. Glasvezelversterkte polyester profielen zijn er voor ook voor nieuwbouw en renovatie van vloer en brugdekken (composiet vloerplanken). Zo ook zijn er composiet leuningen, steigers, vlonders en bordessen.
Naast de controle op de technische staat van de bovenbouw, de onderbouw, eventuele pijlers en fundering, is er het reguliere onderhoud. Voor de golfer is belangrijk dat het onderhoud aan het brugdek goed en tijdig wordt uitgevoerd.
Ook belangrijk is het onderhoud van de op- en afstap van de brug, de aan- en afrijruimte waar door betredingserosie]] nogal eens gaten ontstaan, die vervolgens vol komen te staan met water. Schoon- en stroef houden van het brugdek, vrij van spoelzand, grind en botanisch materiaal als algen, mossen en grassen is belangrijk. Tijdig repareren of vervangen van beschadigde dekdelen, afrijbeveiligingen en leuningen is noodzakelijk, zo ook van losgeraakt antislipmateriaal.
Tunnel- en viaductwanden vragen minder onderhoud. Controle op lekkage en waterdichtheid van de aansluitnaden is belangrijk. Ook het talud aan de in- en uitgang vraagt om controle op erosie. Verder is de gladheid van zowel de aantrede (de tunnel kan lager of hoger liggen dan het aansluitende wegdek), de tunnelvloer en de uitgang punt van aandacht. Zeker wanneer er sprake is van inlopend regenwater.
Naast visuele verontreiniging door achterstallig onderhoud en daardoor een beleving van beperking in veiligheid (emotionele onveiligheid), kan er ook vervuiling optreden door schilferende verfrestanten, houtrotting, begroeiing van houtdelen door mos, grassen of zelfs struiken. Bij metalen bruggen valt hier te denken aan optredende roest, bij beton- en gemetselde bruggen aan betonrot, scheuren en barsten.
Hoe vreemd ook, nodigt een brug voor veel mensen uit om juist daar een sigaret- of sigarenpeuk, snoeppapiertje of ander afval weg te gooien, in de ‘diepte’. Een afvalbak hier plaatsen zou preventief kunnen bijdragen aan de in stand te houden hygiëne. Bijkomend aspect van hygiëne is het voorkomen van plasvorming voor de opstap en/of afstap van de brug door betredingserosie. Lager gelegen brugdekken kunnen wel eens last hebben van erop stromend water en aangespoeld zand, grind of botanisch materiaal.
Bij tunnels en viaducten is het van belang dat er geen water in de tunnel blijft staan of door de zuigende werking op wind, er geen zwerfvuil blijft liggen. Lager gelegen tunnels kunnen wel eens last hebben van instromend water en spoelzand, grind of botanisch materiaal.
Gericht op veiligheid van gebruikers, kunnen bruggen in de golfbaan zijn voorzien van een of twee leuningen, van zijkanten ter beveiliging tegen afrijden en extra maatregelen om uitglijden te voorkomen. Ook in voorjaar en najaar, tijdens nachten met vorst of onder winterse weersomstandigheden, is gladheid van brugdekken een onderdeel van zorg. Zeker daar waar de brug een hellingbaan heeft in de op- en/of afrit.
Grootste zorg van veiligheid hier is:
Preventieve veiligheidsmaatregelen die hier naast het correct onderhouden van het brugdek kunnen worden uitgevoerd, zijn het:
Hierna enkele voorbeelden van extra vormen van beveiliging.